10 trendů v produktovém focení, které by vám letos neměly uniknout

15.01.2021

Specifické odstíny barev, návrat k přírodě i ke starým časům, drama nebo třeba levitace. V roce 2021 si v produktovém focení zaexperimentujete!

Je jasné, že i focení produktů podléhá svým vlastním specifickým trendům. Určitě je dobré si je projít a inspirovat se jimi, i když máte svůj specifický styl focení,  kterého se držíte. 

Proto jsem z hlubin internetu vytáhla 10 trendů, které se nejčastěji opakovaly a společně si je rozebereme v prvním letošním článku. Kdybych si měla vybrat, tak: 

  • za svou stálici označím číslo 10
  • za favorita číslo 6
  • za trend, který chci určitě zkusit, číslo 2

Začneme s barvami!

1. Žlutá a šedá

Pokud na konci starého a počátku nového roku taky vždycky netrpělivě sledujete stránky společnosti Pantone, pravděpodobně o tom už víte. Modrou s názvem Classic Blue letos nahradí hned dvě barvy roku!

Odstín šedé Ultimate Gray a zářivou žlutou v odstínu Illuminating teď pravděpodobně budete vídat všude kolem, trendu se nevyhnou ani produktovky.

Barvy do fotek zařadíte jednoduše: použijte při focení třeba žluté květiny a šedé pozadí. Tahle kombinace určitě bude vypadat perfektně na jaře a v létě!

K oběma odstínům můžete doladit další barvy, na webu Pantone najdete spoustu inspirace.

Barvy roku 2021. Zdroj: Pantone.com

2. Monochromatické instalace

Do popředí se letos dostanou i produktovky laděné do monochromatických barev. Vůbec se tomu nedivím, protože nad hezkou monochromatickou fotkou se sama dokážu rozplývat hodiny.

Jak na monochromatický look? K produktu, který fotíte, vyberte pozadí a rekvizity ve stejné barvě. Rekvizity mohou mít různou sytost a hodnotu jasu dané barvy.

3. Věci v pohybu

Občas máme tendenci přisuzovat neživým věcem lidské vlastnosti. Letos to bude platit dvojnásob! Populární totiž budou snímky produktů v pohybu a je jedno, jestli budete focené objekty různě vyhazovat nebo je třeba necháte levitovat.

Pokud si ani na jedno z toho netroufáte, prostě dodejte fotkám na dramatičnosti jinak. Spoustu inspirace má na Instagramu třeba Jordi Koalitic.

4. Hra se světly a stíny

Pokračování se letos dočká důraz na přirozenost, který letí také v portrétní fotografii. Využijte krásy zapadajícího slunce, ostrých stínů a vkusných odlesků.

Ukazujte produkty v přirozeném prostředí při používání a nebojte se zapojit lidský faktor. Hezké stíny na produkty mohou vrhat třeba květiny nebo záclona.

5. Příroda

Vyfotit fotky na Instagram o víkendu na procházce? Proč ne! Fotky věcí v přírodě budou dalším trendem tohoto roku. 

Stačí se vydat na průzkum do okolí. K některým produktům bude vypadat dobře i prostředí města a street art.

Pokud zrovna nemáte možnost jít fotit ven, využijte alespoň co nejvíce rekvizit z přírody. Hodit se budou květiny, pokojovky, šišky, kaštany, lesní plody... fantazii se meze nekladou.

6. Tmavší pozadí

Většina profilů na Instagramu se pořád snaží docílit čistých fotek na co nejbělejším pozadí. Letos se to ale může změnit! 

Pokud se k vašemu produktu tmavší pozadí hodí, neváhejte. Některé věci na temném pozadí hezky vyniknou a až se trend rozvine úplně, budete popředu. 

7. Vertikální formát

Už jste se kvůli Instagramu naučili myslet ve čtvercích? Možná je čas přejít na vertikální formáty, které mají potenciál více zaujmout hlavně uživatele, kteří po internetu brouzdají na mobilu.

Na Instagram můžete při postování využít tzv. portrait formát v poměru stran 4:5, vertikální fotka bude navíc použitelnější do stories!

8. Nostalgie

Možná jste se letos taky přistihli při vzpomínání na staré dobré časy. Trochu nostalgie letos můžete vnést i do fotek, které přidáváte na sociální sítě.

Zkuste svůj flatlay stylizovat do nějakého historického období, inspirujte se v knížkách o dějinách umění nebo prostě jen prohrabte krabice na půdě. Možná najdete poklady po babičce, které použijete jako rekvizity k focení.

Hrníček: můj úlovek z prohledávání harampádí u rodičů.

9. Ikebana

Použití živých květin na flatlay a produktových fotkách není nic nového. Letos se ale budeme pohybovat až ve sférách japonského umění aranžování květin!

Ikebana se nesoustředí jen na krásu květů, ale stejnou pozornost věnuje váze, stonkům, listům a větvím. Ikebana instalace tak působí mnohem víc minimalisticky a čistě. Různorodé tvary květin dokáží v lidech probudit různé emoce, což můžete při focení využít ve svůj prospěch.

10. Rozostřené pozadí

Nestárnoucí trend, který neodejde ani v tomto roce. Rozostřené pozadí zkrátka dokáže upoutat pozornost. Není divu, že podobný efekt už najdete ve funkcích fotoaparátu každého moderního smartphonu.

Rozostřeného pozadí docílíte jednoduše, stačí si nastavit co nejnižší hodnotu clony. Obvykle se ale vyplatí nejít úplně dolů, jinak se hloubka ostrosti vytratí úplně. Často fotím na objektiv 50 mm s možností jít na clonu až f/1.8, k hezky rozostřenému pozadí mi ale bohatě stačí hodnota f/2.8. Záleží na světelných podmínkách a třeba i na tom, jak daleko jsou od objektu ostatní rekvizity.

Který z trendů nakonec na sociálních sítích převládne? To ukáže až čas. Při čekání začněte experimentovat a zkuste některý nápad vnést na svůj Facebook nebo Instagram. Třeba díky tomu objevíte nový směr nebo přijde inspirace k dalšímu focení!