Aby bílá bílou byla: Průvodce focením produktovek na bílém pozadí

15.05.2021

Na klasických fotkách na bílém pozadí přece není nic těžkého, ne? To jste si možná řekli taky, dokud vám z bílého pozadí nevyšlo šedé.

Ve skutečnosti je to prakticky nejtěžší disciplína ve focení produktů a udělat z bílého pozadí opravdu bílé je docela kumšt. Pokud potřebujete vyfotit klasické produktovky třeba na e-shop a nevíte si rady, mám pro vás pár tipů, jak to vylepšit, aby se výsledek dal bez výčitek použít!

Nebude to ale jen tak. I mně trvalo dlouho, než jsem se naučila, jak bílé pozadí na fotkách vytvořit a pořád v tom mám rezervy. Tenhle problém ale trápí tolik z vás, že jsem se rozhodla sepsat aspoň základy. Trénink ale bude vždycky nejdůležitější. 

Pokud existuje jedna jediná věc, kterou byste si z tohoto článku měli odnést, je to tahle poučka: Čím líp si to nasvítíš, tím jednodušší bude úprava.

Světlo a následná postprodukce tak nějak tvoří celou produktovku na bílém pozadí. Pokud zanedbáte svícení a nastavení foťáku, u Photoshopu (nebo jiného programu, ve kterém upravujete) se pak docela zapotíte – vím, o čem mluvím. Jestli si dáte tu práci na scéně a světlo i nastavení doladíte, odměnou pro vás bude kratší čas strávený u počítače. Úplně bez úprav se ale neobejdete nikdy.

Takhle to nedávno vypadalo u nás na ateliéru při focení fotek na bílém pozadí. 

Pojďme si tedy postup při samotném focení i úpravě projít a ukázat si triky, díky kterým budou vaše fotky o trochu méně šedivé.

1. Samotné focení a přípravy – světlo je základ!

Ještě před celou akcí si musíte určit, jak budete fotku svítit. Obvykle jsem sice zastáncem přirozeného světla, tady bych ale doporučovala jiný zdroj. Pravděpodobně budete chtít co nejměkčí (co nejvíc rozptýlené) světlo, které nedělá tak výrazné stíny ani ostré přechody. 

Toho můžete dosáhnout třeba díky softboxům. Softboxy jsou něco jako nástavce na trvalé světlo/blesk, které slouží k rozptýlení světla, můžete je vidět na fotce výše. Když použijete dva softboxy z protilehlých stran, z velké části eliminujete stíny, ale produkty si zachovají plastický vzhled.

Pokud softboxy nemáte, naučte se improvizovat. Přímý zdroj světla dokáže změkčit prakticky jakákoliv průhledná plocha, třeba list bílého papíru. Čím větší tahle plocha bude, tím rozptýlenějšího světla dosáhnete.

K rozptylu světla pomáhá taky fotostan. Ten si můžete koupit, ale na YouTube existuje spousta tutoriálů, jak si takový fotostan vyrobit doma – třeba z krabice od bot a papíru. Produkt pak vložíte do stanu a stan prosvítíte. Moje první pokusy z fotostanu vypadaly třeba takhle: 

Vidíte, že problematická je hlavně spodní část fotky. Fotostan jsem totiž měla položený na tmavé ploše a protože je stan průhledný, barevná plocha pod ním se promítla i do fotky. 

Pokud si netroufáte experimentovat se světly, vyzkoušet můžete klasický externí blesk. V začátcích jsem často fotívala tak, že jsem dala produkt do fotostanu a vyfotila jej s bleskem namířeným do stropu. Světlo se tak odrazilo a bylo dostatečně měkké. Tady ale pozor na odlesky.

Fotka z fotostanu s použitím externího blesku. 

No dobře. Už jste zkoušeli světla, blesky, zkrátka všechno možné, ale pořád vám přijde, že fotky na ostatních e-shopech jsou daleko lepší? Můžu vás uklidnit, že většinou nejde o fotku jako takovou. Aby byla plocha za produktem opravdu bílá, často stejně musíte produkt ořezat v programu na úpravu fotek a na 100% bílé pozadí jej teprve vložit. 

Teď vás možná zklamu, ale je to pořád nejefektivnější způsob, jak bílého pozadí dosáhnout a výsledek často vypadá nejvíc "profi". Ale co se týče ořezu, pravděpodobně už se neobejdete bez profíka, který tuhle techniku ovládá. 

Fotka bez ořezu vs. po ořezu.

Jaké další tipy mám pro samotné focení?

  • Fotku mírně přeexponujte, současně si ale dejte pozor, abyste na produktu neměli moc světlá místa a přepaly.

  • Naučte se ovládat manuální režim foťáku a pracujte s časem, ISO a clonou. Základy popisuju v jednom ze starších článků.

  • Foťte ze stativu. Můžete tak použít kratší časy, které byste z ruky už nezvládli udržet. Navíc si foťák jednoduše propojíte s aplikací na telefonu a spoušť pak můžete mačkat na dálku.

  • Zkuste si více variant, světla směrujte různými směry a dívejte se co to s fotkou dělá. Zkrátka metoda pokus/omyl.

  • Jestli chcete, aby byl produkt opravdu ostrý, používejte větší clonová čísla. Tím dosáhnete lepší hloubky ostrosti.

  • Častý problém bývá to, že je málo světla v zadní části fotky, proto se pozadí nakonec ukáže jako šedé. Přidejte tak víc světla do pozadí fotky (za produkt).

2. Úprava - pozor na vyvážení bílé

Jestli se nechystáte nechat si fotky ořezat, základy práce v programech na úpravu fotek se vám budou hodit. Pokud máte fotku vyfocenou dobře, často stačí v programu vytáhnout "Whites". Pozor ale, aby na produktu nevznikla přepálená místa.

Možná jste přeci jenom produkty vyfotili na přirozeném venkovním světle a teď je fotka namodralá nebo nažloutlá. Je to tím, že jste špatně použili vyvážení bílé. To se dá nastavit přímo ve foťáku a pokud o něm foťák rozhodne automaticky, může se stát, že se sekne. Bílá dokáže dobře "nasát" okolní barvy a pokud foťák zrovna určí, že je scéna osvětlená moc do studena/do tepla, bílá místa pak zkrátka nejsou bílá.

Pokud už máte fotku s namodralým/nažloutlým světlem vyfocenou, ještě ji můžete zkusit zachránit při úpravě na panelu s vyvážením bílé. Vyberte podle sebe, nebo použijte kapátko, stačí s ním kliknout na objekt, který původně nesl bílou barvu.

Občas je dobré vyzkoušet "parazitující" barvu stáhnout úplně. Pokud na fotce nic modrého/žlutého není, máte vyhráno. 

Vyvážení bílé někdy ujede i mně. V postprodukci jej ale do určité míry zvládnete vyladit. Fotka před úpravou a po – vyladila jsem vyvážení bílé a modrou stáhla úplně, protože jinde na fotce není. 

A jaké další tipy k úpravě mám?

  • Foťte do RAWu. Fotka se vám bude daleko lépe upravovat a dovolí vám více. O rozdílu mezi formáty RAW a JPG mám příspěvek na Instagramu.

  • Zkuste "pohýbat" taky s jasem, expozicí a křivkami. I malé úpravy mohou znamenat velký rozdíl.

Uff. Sice jsme na konci článku, ale já mám pocit, jako bychom byli pořád na začátku. Kolem focení na bílém pozadí je toho tolik! 

Teorie vám určitě trochu pomůže, ale sama o sobě nestačí. Musíte si focení hlavně vyzkoušet v praxi a klidně chybovat. Jedině to vám totiž tu teorii dokáže potvrdit, nebo vyvrátit. A nakonec si třeba najdete vlastní cestu, jak fotky na bílém pozadí fotit tak, aby to vyhovovalo právě vám. A o tom to je!