Jak si naplánovat feed na Instagram krok za krokem

15.11.2020

Sníte o sladěném instagramovém feedu*? Není to vůbec složité, jen to bude chtít trochu plánování. Každý měsíc to začíná přípravou focení a končí přidáváním hotových příspěvků. 

Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv vzhled feedu, pamatujte na to, že nejdůležitější je s profilem vůbec začít. Proto na sebe nebuďte moc tvrdí, pokud feed nebude ze začátku vypadat přesně podle vašich představ. Koncept můžete doladit až časem. 

Pokud spravujete jen svůj osobní profil, klidně zvolte postup pokus/omyl a zdokonalujte za běhu. Ale pokud se staráte o firemní profil nebo jde o Instagram vašeho klienta, bude to chtít trochu plánování. Jak začít?

Krok 1: zvolte si vzhled profilu

Instagram vám dává spoustu možností, takže si se vzhledem profilu můžete vyhrát. Přidávejte fotky, prokládejte je grafikou, ukažte svým sledujícím videa... Je to na vaší fantazii, ale i na tom, co se k danému profilu zrovna hodí a jaká je jeho cílová skupina.

V jednoduchosti je krása. Proto na začátku doporučuji vyhnout se komplikovanějším vzhledům, které by pro vás časem byly spíš svazující. 

Pokud nechcete přidávat jen jednu fotku za druhou, hodně se mi osvědčilo jakékoliv střídání ve stylu: přidám jednu fotku, pak jednu grafiku, zase fotku, potom grafiku a tak pořád dokola. Výsledek může vypadat třeba takto: 

Vzhled profilu pro jednoho z mých klientů. 

Co se týče složitějších vzhledů, mám na mysli třeba práci s diagonálami, řádky, stylem "puzzle" a podobně.

Složitější vzhled si vyberte jen v případě, že pro vás nebude moc svazující. Zdroj 

Pokud tedy nemáte konkrétní důvod, proč si vybrat složitější vzhled, zkuste začít jednodušeji a vyberte si třeba jen specifické barvy, zohledňujte v příspěvcích roční období a podobně.

Myslete i na to, aby vámi vybraný vzhled byl "user friendly". Není to tak dávno, co frčely rozkouskované fotky. Celý obrázek jste tedy mohli vidět až při pohledu na profil. Z jedné mojí starší fotky by 9 jednotlivých postů vypadalo takto: 

Tento styl může člověka přimět ke kliknutí na váš profil a vzbudit v něm zájem o to, co na výsledné fotce je. Obvykle se ale spíš zarazí nad tím, že vidí nic neříkající kus rozostřeného křesla, ruky, oka nebo prostě neidentifikovatelného předmětu a jde dál. 

Většina lidí prochází Instagram na hlavní stránce, nechodí cíleně na váš profil. Je potřeba na to myslet. A co teprve, až se vám tahle fotka na profilu začne rozjíždět kvůli tomu, že začnete přidávat příspěvky klasickou formou! 

Dobře, dejme tomu, že vzhled profilu máte rozmyšlený. Co dál? 

Krok 2: připravte se na focení

Je jedno, jestli fotky na profil pořizujete vy sami, nebo jen dáváte dohromady pokyny pro fotografa. Detailní plán focení by měl být na stole vždycky. Fotograf totiž musí vědět, co má fotit, v jakém stylu to má vyfotit, jaké rekvizity použít a podobně.

Osobně mi vždycky nejvíc pomůže, když si na papír načrtnu instagramový layout (tedy 3x3 políčka) a do něj si nakreslím, jak by fotky měly vypadat, popíšu si barvy, použité rekvizity a podobně. Pokud pak zjistím, že mi v inventáři něco chybí, mám pak dost času danou rekvizitu koupit.

Když potřebuju víc inspirace, vytvořím si tematickou nástěnku na Pinterestu. Občas mi při procházení fotek přijdou na mysl i další vlastní nápady, na které bych jinak nepřišla. 

Krom Pinterestu mám i zvláštní složku na Google Drive, do které si ukládám fotky, na které jsem narazila různě po internetu. Když si nevím rady, prostě otevřu složku a projdu si pár fotek. V 99 % případů se mi v hlavě utvoří nějaký nápad.

Ukázka z mojí vánoční nástěnky z Pinterestu.

Krok 3: vyfoťte fotky a upravte je

Pokud máte vše naplánováno, můžete začít fotit. Při focení myslete na to, v jakém formátu budete fotky používat. 

Jednotný vzhled fotek dělá i jejich úprava. Samotná úprava klidně může být oním sjednocujícím prvkem profilu z prvního kroku.

Pokud editujete v Lightroomu, k dosažení jednotného vzhledu vám pomůžou tzv. presety. Můžete si je představit jako takové "balíčky" přednastavených úprav, které pak aplikujete na každou fotku. Presety si můžete stáhnout a nainstalovat do Lightroomu (některé jsou k dostání zdarma), případně si vytvořte vlastní. Nezapomeňte na to, že i preset bude čas od času potřeba uzpůsobit vlastnostem dané fotky.

Spoustu programů na úpravu fotek můžete mít i v telefonu. Oblíbenou aplikací je třeba VSCO nebo mobilní verze Lightroomu. Pokud je součástí vámi vybraného feedu i grafika, určitě znáte nástroj Canva, ve kterém jednoduše vyrobíte všechny formáty na sociální sítě. 

Když už jsme u aplikací, v některých si jednoduše naplánujete samotný feed ještě před zveřejňováním. Oblíbená je třeba Planoly, já osobně mám ale radši Feed Preview.

Použití jednoho presetu na třech rozdílných fotkách z jednoho focení. 

Krok 4: napište texty

Když máte připravené fotky nebo jiný vizuální obsah, je třeba přejít k textacím. Možná si říkáte, že Instagram je hlavně o fotkách, ale ani tady byste texty neměli zanedbávat.

Občas je těžké něco vymyslet, proto je dobré si při plánování feedu určit i to, co chceme daným příspěvkem říct. To by se pak mělo odrážet v textu. 

Krok 5: naplánujte příspěvky

Teď už nic nebrání zveřejnění nachystaných příspěvků. Pokud je to možné a máte typ profilu, na který není nutné přidávat obsah nahodile, naplánujte si zveřejnění příspěvků

Nemusíte se tak strachovat, že nedokážete přispívat pravidelně nebo že někdy zapomenete. K plánování lze použít různé aplikace a nástroje třetích stran. Pokud ale máte k Instagramu i Facebook a oba profily máte v Business Manageru, stačí Instagram propojit s účtem na Facebooku a příspěvky na Instagram pak jednoduše naplánujete přes Creator Studio

A máte hotovo. Teď už můžete jen sledovat, jak se váš Instagram plní obsahem. Nezapomínejte odpovídat na zprávy a komentáře a profil čas od času zkontrolovat. No a za měsíc začne tenhle kolotoč nanovo! 


*Poznámka na závěr k terminologii:

Slovo "feed" se obvykle používá pro rozhraní, které se vám zobrazí, když spustíte aplikaci Instagram. Je to tedy výchozí stránka, na které najdete příspěvky z účtů, které sledujete. 

Ačkoliv sám Instagram definuje pojem způsobem popsaným výše, slovo "feed" se vžilo i pro označení vaší osobní nástěnky (profilu) na Instagramu, kterou tvoří vaše vlastní příspěvky. V článku používám pojem v tomto významu.