Jaké tajemství se skrývá za focením flatlay fotek?

20.10.2021

Všude na internetu vidíte dokonalé flatlay fotky, ale ty vaše se tomu ne a ne přiblížit? Možná děláte chybu, která jde snadno napravit.

Můžete mi věřit, protože jsem si to vyzkoušela na vlastní kůži. Dlouhou dobu jsem měla pocit, že mým flatlay fotkám něco chybí. A popravdě, pořád je se co učit. Přesně si pamatuju na den, kdy jsem měla nachystané všechny rekvizity do puntíku, skoro přesný plán v hlavě, ale pořád něco chybělo.

Co jsem udělala?

To, co obvykle: trošku jsem se naštvala. To sice nezní jako úplně pozitivní věc, ale můžete si to představit jako takovou "zdravou naštvanost", která vás donutí s tím něco dělat. A do čeho jiného se v dnešní době pustit, než do googlení.

V tomto článku tak najdete hned několik tajemství flatlay fotek, které jsem za celou dobu poodhalila. 

Příprava = polovina úspěchu

Pokud můj blog čtete pravidelně, tak už asi víte, že příprava před focením je důležitá. A u focení flatlay fotek to platí dvojnásob. Protože jde o styl, ve kterém rekvizity zpravidla skládáte na rovnou plochu a tu pak fotíte zvrchu, všechno na fotce jde hezky vidět a nemůžete se moc schovat za perspektivu.

Když pak nastane situace, že máte třeba málo rekvizit, hned to jde poznat! Proto si dopředu promyslete, co všechno by se na fotku mohlo hodit a vše si sežeňte. Určete si i barevnou paletu a téma fotky, tím se výběr rekvizit bude řídit.

Než začnete flatlay vytvářet, dopředu rozhodněte i o formátu, ve kterém budete výslednou fotku používat. Bude to čtverec, obdélník, 9:16 do stories...? Tohle je za mě zásadní věc, co se přípravy týče a bude se od toho odvíjet rozmístění rekvizit i umístění hlavního předmětu fotky. 

Všechno ostatní jde nějak zachránit, ale ze čtvercově vyfoceného flatlaye hezkou fotku do stories obvykle nevyřežete.

Tahle fotka hezky funguje do čtverce, na stories formát 9:16 už by to ale nebylo ono.

Už byste klidně vyrazili fotit, co? Ještě vás ale trochu zdržím. Nikdy není na škodu projet si před focením Pinterest nebo podobnou stránku a nechat se trochu inspirovat. Zase si ale dejte pozor, abyste se předlohy nedrželi až příliš a nekopírovali práci někoho jiného.

Kompozice řekne více než tisíc slov

Řekněme, že teď už jste vyrazili fotit. Ale jak všechny ty věci na fotku naskládat? Přiznám se, že tohle jsem dlouhou dobu dělala spíš pocitově a docela to vycházelo. Někdy mě ale můj "šestý smysl" zklame a to pak jen bezradně sedím na ateliéru na zemi a nevím, co si počít.

Přesně kvůli takovým případům jsem si načetla něco málo o základech kompozice flatlay focení, takže když nevím, sáhnu k některému stylu.

U flatlay fotek jde obvykle o vyváženost a balanc. A čeho přesně? No, tak nějak všeho: světel a stínů, střídání menších a větších předmětů, dodržování barevné palety, vynechávání stejného nebo podobného prostoru mezi předměty...

Co se ale týče kompozice samotné, vycházet můžete třeba z těchto konkrétních příkladů:

PRAVIDLO TŘETIN

Představte si fotku rozdělenou na 9 dílků pomocí pravidelných svislých a vodorovných čar. Mimochodem, přesně takovou mřížku si můžete nastavit přímo na obrazovce foťáku při focení.

Tohle pravidlo říká, že nejdůležitější prvky vaší kompozice by měly být umístěny podél levé nebo pravé vertikální třetiny fotky, nebo horní a spodní horizontální třetiny. Soustřeďte se na body, ve kterých se linie protínají, tam se odehrávají ta kouzla.


SYMETRIE/ASYMETRIE

Symetrie nejlépe dosáhnete tak, že prvky uspořádáte stejně na obou stranách osy. Hlavní předmět obvykle najdete ve středu fotky. Asymetrii na fotku dostanete díky jakémusi kontrastu v umístění různých prvků. Jednoduchý příklad: do jednoho rohu fotky umístíte velký čtverec a ten pak vyvážíte malým kruhovým objektem na druhé straně fotky.

Může ale jít i o celkový přístup k flatlay fotce a to, jestli použijete uspořádaný a organizovaný styl, nebo přesně naopak. Tomu se obvykle říká "organizovaný chaos".


LICHÁ ČÍSLA

Nevím, proč tomu tak je, ale lichý počet věcí na fotce prostě funguje líp, než sudý (pokud tedy zrovna nevytváříte symetrii). Schválně zkuste příště použít např. 3 květiny, 5 prstenů... a uvidíte!

Na fotce vidíte 3 dýničky a 3 plátky pomerančů.

"PÍSMENA"

Můžete se taky inspirovat písmeny a vytvářet flatlay fotky na základě linií zakroucených do písmen S, C a podobně. "Céčko" se hodí třeba pro focení jídla ve stylu flatlay.

Ukázka kompozice do obráceného "C".

U všech kompozic vám hodně pomůže, když si dáte foťák na stativ. Přesně tak uvidíte, jak fotka vypadá a co kam posunout, aby to spolu fungovalo. A někdy neuškodí pravidla porušit a zkusit experimentovat.

Na úplný konec si tu nechám takové připomenutí i pro sebe: méně je někdy více

Vím o sobě, že mám tendence na fotku dávat spoustu rekvizit, proto se učím ubrat, když to na první dobrou nefunguje. Pak jen zvolím větší mezery mezi předměty a ejhle, fotka je najednou vzdušná a působí uceleně.

Myslím si, že těch tajemství za dokonalými flatlay fotkami je mnohem víc. Až na nějaká další přijdu, zase se s vámi o ně podělím. Do té doby vám s flatlay fotkami držím palce! Nezapomeňte, že nejdůležitější je stejně trénink, takže co nejdřív vemte foťáky do ruky a všechno si vyzkoušejte. O výsledky se se mnou klidně můžete podělit!