Vánoční focení od příprav po úpravu

15.12.2020

Slyšíme o nich pomalu od září a začátkem prosince už jich máme plné zuby, i když ještě ani nezačaly... 

I já jako fotografka mám o Vánocích fofry. Zároveň je to pro mě jedno z nejzajímavějších období, alespoň co se týče focení. Všude jsou světýlka, bokeh, dárky, vánoční barvy a dobroty. 

Proto jsem se rozhodla zmapovat svoje letošní vánoční focení krok za krokem. V článku tak najdete hned několik tipů, které vám mohou usnadnit vánoční fotící shon. A aplikovat je můžete na kterékoliv roční období. 

Abych byla upřímná, psychicky jsem se na tohle období začala připravovat už v říjnu. Opravdové přípravy u mě ale letos začaly "až" začátkem listopadu. Věděla jsem, že tímto tempem stihnu včas nafotit všechny vánoční zakázky a v listopadu budu mít hotové vše, co má jít ven v prosinci. 

Balení dárků nanečisto 

Ještě před přípravami rekvizit a ateliéru jsem si předem určila barevné palety, rozplánovala focení snímek po snímku na každý profil a sepsala si seznam potřebných věcí. 

První velké focení jsem si do diáře poznačila na 17. listopadu. Když mě čeká celodenní focení, tak si na to ráda vyhradím svátek nebo některý z víkendových dní, mám tak větší klid. 

Týden před datem jsem si doma pomalu zabalila "dárky". Vzala jsem všechny možné krabice, které byly k nalezení na bytě a nachystala různě velké balíčky. 

Několik nachystaných dárků. 

Pak už jsem se vydala na ateliér. Oprášila jsem krabici vánočních dekorací a ujistila se, že mám všechny rekvizity ze seznamu. Před dnem D jsem na místo donesla kytky a umělý vánoční stromek, který se někdy hodí do pozadí nebo popředí fotek. Krom stromku jsem si připravila i živé větvičky, abych měla něco do záběrů, ve kterých bude jehličí ostré.

První ozdoby už visí. PS - nazdobit jen jednu stranu stromku se vyplatí!

Ještě před samotným focením jsem si nachystala několik stanovišť. Prakticky jsem k sobě jen dala věci, které jsem chtěla na jednotlivé fotky použít a vybrala vhodná místa kvůli přirozenému světlu. Takhle nachystaný ateliér jsem opusila a vrátila se až ráno ve fotící den.

Boj se světlem

Světla je málo (o tom, jak si s tím poradit, píšu v jednom z minulých článků), proto bylo třeba začít brzy. Různé kreativní záseky obvykle eliminuju tím, že si nakreslím každý záběr a popíšu si, co by v něm mělo být. Pak jen vytáhnu notes a postupuju podle něj. 

TIP: Nakreslete si přímo instagramový grid, 3x3 okénka. Záběry si popište do nich.

Začala jsem focením pro své klienty a ve zbylém čase udělala pár záběrů pro svůj Instagram. Stanovišť jsem měla několik: stromeček s dárky, stůl s dekou na flatlay fotky, gauč... Na ateliéru je pro mě občas těžší vytvořit přirozené prostředí, ale snažím se tomu trochu pomoct a nabudit dojem zabydleného prostoru.

Flatlay stanoviště: backstage a výsledek.

Rychle zapadající světlo mi dalo docela zabrat, protože se focení trochu protáhlo. Nakonec jsem u některých fotek musela použít i světla.

Věnec od KAYA Floristika nasvícený ateliérovým světlem.

Plán nafotit všechno v jeden den se ukázal jako příliš ambiciózní. Po focení pro klienty už mi zbyla jen asi hodina času pro fotky na můj Instagram. Takhle jsem to nemohla nechat, takže jsem si pak každý den ve třetím listopadovém týdnu vyhradila přibližně 2 hodiny na dofocení svých fotek. 

TIP: Pokud víte, že máte problém s kreativitou, rozdělte si focení na menší úseky. I já jsem zjistila, že je pro mě efektivnější fotit 2 hodiny a zbytek nechat na příště, než se o něco snažit celý den.

"Co to máš v tom hrnku?" a další triky

U příležitosti vánočního focení jsem vyzkoušela i pár triků. Možná víte, že profi food fotografové občas nějakou ingredienci daného jídla nahradí něčím, co byste si rozhodně ke svačině nedali.

Do hrníčku jsem tedy místo kakaa a šlehačky, která by se do dvou minut roztekla, dala zmačkaný papír a pěnu na holení. Nejbizarnější na tom je, že i když vím, co v hrníčku reálně je, pořád to ve mně vzbuzuje chuť na kakao. A o tom to je, ne? 

Dali byste si?

TIP: Na fotce výše vidíte, jak fotka s "kakaem" vypadá vyfocená mírně z nadhledu a pak zepředu s nízkou clonou tak, aby bylo pozadí rozostřené. Je vždycky dobré dopředu myslet na to, z jakého úhlu budete fotit. Rozmístění rekvizit na vrchní fotce nevypadá nic moc, ale zepředu funguje dobře.

Dalším trikem byla zkouška falešného bokehu. Pozadí s potiskem "světýlek" jsem si koupila cíleně kvůli Vánocům a myslela jsem si, že to bude terno letošního svátečního focení. Nakonec jsem ale spíš zklamaná. 

Scéna vs. výsledek. Co myslíte?

Holt ne vždycky se to povede, ale experimentovat se musí. Myslím, že falešné bokeh pozadí by fungovalo jen v případě, že by bylo mnohem dál za fotografovaným objektem. Tady to ještě nestačí a už vím, že tuhle fotku na Instagram pravděpodobně nedám. 

Vánoce podruhé

Těmito triky jsem své vánoční focení ukončila. Pak ale přišla Paní Betyová a její nápad s vánočním focením pro rodinky s dětmi. 

I když mnohem raději fotím neživé předměty, souhlasila jsem s výpomocí. Nakonec jsem ale přeci jen skončila spíš u rozesmívání dětí, nastavování světel a focení prázdného ateliéru, protože vánoční instalace od KAYA Floristika byla prostě úžasná! 

Sváteční focení se mi tak nakonec protáhlo do poloviny prosince.

Backstage a detaily z vánočního fotoateliéru.

Focením to nekončí

Po tom, co jsem zahltila počítač všemi vánočními fotkami, zákonitě musela přijít postprodukce. U svých stálých klientů mám obvykle vymyšlený nějaký preset, který jen trochu upravím pro danou fotku a mám hotovo. 

Preset je něco jako sada přednastavených kroků k úpravě fotek. Používám je na RAW snímky v programu Adobe Lightroom.

U fotek na svůj Instagram ale často experimentuju a hledám úpravu, která se bude hodit pro danou fotku. 

Pro tento článek jsem schválně vybrala snímek, který vznikl skoro jako poslední v daný den a světlo už nebylo nijak úžasné. Sama jsem si nebyla jistá, jestli fotku zvládnu upravit tak, aby se dala použít alespoň na můj instagramový profil. Přidala jsem ji před nedávnem, jde o tento flatlay:

Před a po.

Kdybyste museli přidat na svůj profil neupravenou fotku vlevo, pravděpodobně byste si ji nevybrali, ale po poměrně jednoduchých úpravách už by to šlo! Jaké úpravy jsem tedy udělala, aby fotka vypadala jako verze vpravo? 

1. Nejdřív jsem úplně stáhla modrou a fialovou. Na fotce vlevo vidíte, že hlavně dolní levý roh, který byl původně bílý, nabral tyto odstíny, což většinou není žádoucí. 

2. Vytáhla jsem stíny, černou a bílou, snížila jsem světla. Barvy jsem udělala trochu živější, ale sytost jsem stáhla.

3. Vyvážení bílé jsem posunula do teplejších tónů. 

4. Křivkami jsem se v tomto případě moc nezabývala, jen jsem trochu povytáhla tmavá místa a stíny.

5. Opět jsem se zastavila u barev, trochu jsem stáhla žlutou, která se také často vyskytuje na původně bílých plochách. 

6. Fotku jsem doostřila a stáhla šum, který byl už dost velký, protože fotka byla původně spíše tmavší. 

7. Povolila jsem korekci objektivu a odstranila aberaci. U korekce stačí v Lightroomu zvolit typ objektivu, kterým jste fotku vyfotili. Kvůli aberaci mohou na okrajích fotek vzniknout tmavší okraje, Lightroom je ale umí dobře odstranit. 

8. Pak jsem se zastavila už jen u "camera calibration" a pohrála si s barvami. 

Fotka je zachráněna a může jít ven! 

TIP: Na žlutou a modrou si dávejte pozor obecně, bílá se často zabarví do těchto tónů. Někdy je potřeba stáhnout i fialovou.

Dnes to bylo trochu delší, ale doufám, že vám některý z tipů pomůže. Pokud čtete můj blog pravidelně, moc vám za to děkuju. Zpětnou vazbu mi můžete nechat třeba na Instagramu

Veselé Vánoce, na blogu se uvidíme zase v roce 2021!