Objevte 10 aktuálních trendů v produktovém focení!

24.01.2023

Zajímá vás, jaké trendy budou letos vládnout produktové fotce? Taky jsem byla zvědavá. Už klasicky jsem našla a vybrala 10 nejvýraznějších. Všechny si je postupně rozebereme v článku.

Články o tom, co aktuálně letí v produktové fotce (a pravděpodobně se to tím pádem promítne i na Instagram), byly u mě na blogu vždycky nejoblíbenější. A spousta trendů z minulých let se opakuje. Proto můžete kouknout i na to, co nejvíc rezonovalo v letech 2021 a 2022.

Teď už se ale pojďme pustit do aktuálního roku, který pojede na vlně minimalismu, surrealismu, ale taky přirozenosti.

1. Tohle je sice text o fotkách, ale...

... na prvním místě prostě musím zmínit video. Asi to vidíte úplně všude. TikTok funguje prakticky jen na videu, Instagram videa dlouhodobě upřednostňuje. 

Možná proto teď videa vídáme na sítích daleko častěji, než fotky. Video zkrátka zaujme a v několika sekundách dokáže odvyprávět příběh. Není ale pravda, že by tohle fotky nedokázaly taky, nebo že by ze sítí dokonce úplně zmizely. 

Video jen přináší další příležitosti - ať už děláte "tiktoky" založené na vaší osobnosti, nebo sem tam na sítě hodíte video produktové.

2. Focení mobilem

Přiznávám, že jsem klasický fotograf. Většinu peněz investuju do techniky, rekvizit a dalšího vybavení ateliéru. Proto mám mobil z roku raz dva a když s ním chci vyfotit byť jen fotku do stories, často to dopadne tak, že je nezveřejnitelná. Proto mě vždycky překvapí, jak dobře dokáží telefony v dnešní době fotit (a často i natáčet!).

Na většině smartphonů už máte možnost vyfotit fotku do RAWu, rychle ji upravit a mít přijatelný výsledek, který se leckdy vyrovná fotce z profi zrcadlovky.

Stačí si jenom pořádně projít nastavení a leckdy si s telefonem v pohodě vystačíte - zvlášť, pokud máte menší značku a všechno v ní zastáváte sami.

3. Autentické fotky bez úpravy

S focením mobilem souvisí další trend, který jsem zmiňovala už v loňském článku. Zvlášť gen Z se s nějakou úpravou fotek leckdy vůbec nepatlá a všechno zveřejňuje jen tak, bez úpravy. Asi i to přispělo k rozšíření třetího trendu do produktové fotky (ale taky videa).

Občas prostě zvítězí autenticita a jakási potřeba ukázat realitu, které je na sociálních sítích pořád málo. Říkáte si, že taková fotka zapadne? Může to tak být, ale taky si scrollující osoba vůbec nemusí všimnout, že jde o reklamu/příspěvek značky a snáze se na post "chytne".

TIP: Všimli jste si, jak poslední dobou na internetu letí unboxing videa točená na telefon? Prostě dáte na stůl krabici s produkty, ukazujete její obsah a příspěvek zveřejníte bez nějaké úpravy a střihu. Pokud potřebujete ukázat, co je např. součástí balení některého z vašich produktů, tohle určitě vyzkoušejte, očividně to funguje!

4. Živé kontrastní fotky, které zaujmou

Aby té autenticity nebylo moc, máme tu něco z opačného spektra. Posledních pár let v produktovce letí výrazné barvy, důraz na kontrast a živost obecně. U takových fotek se zkrátka zastavíte, protože v první sekundě zaujmou už jen tím, jak výrazné jsou.

Focení s použitím živých barev může být docela jednoduché. Vyberte si barevné pozadí, které ladí k vašemu produktu a vymyslete jednoduchou instalaci. Často není potřeba složitě aranžovat celé prostředí okolo, ale mít nápad, nad kterým se člověk na sítích pozastaví.

5. Minimalismus navždy

Myslím, že minimalismus v trendovém článku zmiňuju skoro pokaždé. Možná už jsme prostě tak přesyceni veškerými vjemy, že nás naopak zaujme klid a soulad, který minimalistickým fotkám vévodí. 

U tohoto typu fotek obvykle záleží na rozložení objektů, nápadu i celkovém pojetí. Inspirovat se můžete třeba v geometrických tvarech nebo architektuře.

6. Návrat do přírody

Když je zrovna hezky a jdu na ateliér, tak si často řeknu: "To je ale krásný den!" a pak jsem až do večera zavřená v temnotě. 

Proto jsem ráda, když čas od času můžu vyfotit produkt přímo venku, nebo si kousek přírody přinést na ateliér, obvykle ve formě květin, listí, mechu, dříví a dalších rekvizit. 

Příroda nás prostě láká a máme s ní jakési přirozené spojení. Navíc u produktovek budí dojem čistoty. Nejraději takové fotky vytvářím v souvislosti s přírodní kosmetikou, kde si jde  vyhrát s ingrediencemi, které daný produkt obsahuje.

7, Retro a vintage

Retro fotky letí hlavně v lifestyle žánrech, ale prosakují také do produktovky. Máte několik možností, jak docílit retro či vintage vzhledu. 

Tou první je použití staré techniky, takže třeba použití analogového foťáku přímo při focení. Další možností může být úprava fotky, pomůže třeba přidání šumu a použití vybledlejších odstínů barev. S barevnou paletou se dá pracovat i při výběru rekvizit. Rekvizity mohou být retro samy o sobě - zkuste pohledat třeba u babičky na půdě!

8. Snový surrealismus

Dnešní doba je útěků z reality plná. Možná proto se do produktové fotky pomalu propašoval surrealismus. Cílem není ukázat produkt v jeho reálném prostředí, ale přenést diváka do jakési snové krajiny, ve které leckdy nefungují zákony fyziky. 

Surrealistické fotky se můžou vyznačovat třeba i bizarním uspořádáním předmětů, nebo samotnou volbou rekvizit. Takové fotky se nehodí ke každé značce, ale mohou v divácích vyvolat zaujetí i různorodé emoce.

9. Ať to lítá

Produktové fotky, na kterých je zaznamenán pohyb, jsou za mě takovým mezistupněm mezi klasickou fotkou a videem. Dokáží totiž fotce dát potřebnou dynamiku, což člověka opět nutí, aby se nad obrázkem pozastavil.

U produktovky stačí třeba zaznamenat šplíchanec vody nebo létající partikly okolo produktu. Naznačit můžete i levitaci a jakékoliv další, na první pohled "nereálné" věci, které vás donutí přemýšlet, jak taková fotka asi vznikala.

10. Opakování je matkou moudrosti

Možná díky tomuto přísloví je posledním trendem opakování jednoho předmětu na fotce v souměrných (ale i nesouměrných) instalacích. Uznávám, že mě taková fotka vždycky zaujme. Jsem perfekcionista, takže se vždycky pozastavuju nad tím, jak daný fotograf dokázal tolik lahviček/krabiček tak úžasně srovnat.

Díky bohu jsem se už naučila, jak tyhle fotky dělat, aniž byste museli dvě hodiny jen rovnat předměty. Hodil by se vám takový fototip? Napište mi na Instagram

Je jasné, že nástup videa hodně ovlivnil to, co na sociální sítě a weby přidáváme. Pořád si ale myslím, že kvalitní produktové fotky dokáží vaši značku odlišit a zákazníka zaujmout. Možná je ten pravý čas o nich začít přemýšlet! Napište mi a domluvíme si termín focení.